ابراز خرسندی چین و روسیه از حل پرونده هسته ای ایران

به گزارش آی تی گپ، چین و روسیه در بیانیه ای با ابراز خرسندی از حل پرونده هسته ای ایران خواهان ادامه همکاریهای جهانی با ایران شدند.

ابراز خرسندی چین و روسیه از حل پرونده هسته ای ایران

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرنگاران، لی کچیانگ و دیمیتری مدودف نخست وزیران چین و روسیه با انتشار بیانیه ای مشترک با ابراز خرسندی از حل و فصل پرونده هسته ای ایران، خواهان تداوم و همکاری های بیشتر جامعه جهانی با ایران در این زمینه شدند.

این بیانیه شب گذشته (پنجشنبه) و در انتها نشست بیستم نخست وزیران دو کشور در تالار بزرگ خلق پکن در پایتخت چین امضا و منتشر شده است.

در بخشی از این بیانیه به پرونده هسته ای کشورمان اشاره شده و آمده است:مسئله هسته ای ایران با کوشش این کشور و شش قدرت بزرگ جهانی پس از یک دوره بسیار طولانی و نفس گیر به شکلی مناسب و مثبت حل و فصل شد.

این بیانیه خاطرنشان می نماید که چین و روسیه از این پس نیز نقش سازنده تری در اجرای تعهدات مرتبط با این موضوع خواهند داشت اما از جامعه جهانی هم انتظار همکاری بیشتری در این خصوص دارند.

نخست وزیران دو کشور تصریح نموده اند که پیشبرد توافقات و اجرای جامع و مناسب آنها از مسائل مهمی است که چین و روسیه همیشه به دنبال آن خواهند بود تا همه چیز تکمیل و نهایی گردد.

در بخش هایی از بیانیه دو کشور همچنین به بحران سوریه اشاره شده و آمده است که این موضوع باید با کوشش مشترک بین المللی و همچنین در نظر دریافت نقش سازمان ملل حل و فصل گردد.

حل و فصل مناسب مسئله هسته ای شبه جزیره کره با همکاری مشترک، تقویت مناسبات و گفت و گوهای دو طرف در امور منطقه ای و جهانی از دیگر مواردی است که بیانیه مشترک دو کشور به آن اشاره نموده است.

امضای 30 قرارداد همکاری میان چین و روسیه

همچنین دو کشور در جریان سفر دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه به چین به منظور شرکت در چهاردهمین نشست نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای و دومین نشست جهانی اینترنت، 30 قرارداد همکاری امضا کردند.

این قراردادها در جریان ملاقات و گفت وگوی نخست وزیر روسیه با لی کچیانگ همتای چینی و شی جین پینگ رئیس جمهور این کشور به امضا رسیده است.

از جمله قراردادهای مهم منعقد شده میان دو کشور می توان به امضای چندین توافقنامه در مورد همکاری در بخش فن آوری پیشرفته، تجارت، سرمایه گذاری متقابل، انرژی، امور مالی و بانکی اشاره نمود.

گروه ساینوپک چین و روس نفت نیز در این بین قراردادی در باره اجرای طرح های مشترک نفت و گاز در سیبری شرقی و شرکت ملی نفت چین و گازپروم روسیه هم توافقنامه ای برای ساخت خطوط لوله انتقال گاز طبیعی در مناطق مرزی دو کشور امضا کردند.

امضای توافقنامه در مورد اعتبار و وام بانکی به ارزش یک میلیارد و 560 میلیون دلار میان بانک توسعه چین و بانک وی یی بی روسیه از دیگر مواردی است که طرفین در مورد آن به توافق رسیده اند.

لی کچیانگ نخست وزیر چین در انتها مراسم امضای قراردادهای همکاری با روسیه در سخنانی گفت که از اهداف امضای این توافقنامه ها ارتقای سطح روابط دو کشور و برگزاری این نشست نیز راهی برای تضمین اجرای تعهدات و توافقنامه ها است.

تلویزیون چین از قول وی آورده است که هر دو کشور با توجه به رکود مالی و کاهش مصرف و تقاضا با چالش های مشابه روبرو هستند.

قرار شده است دو کشور به دلیل مسائل مالی که ممکن است در ماه های آینده فشار بیشتری بر آنها وارد کند راه های مختلف همکاری را دنبال نموده و در بخش های نظامی، کشاورزی، هوانوردی، انرژی و دارایی همکاری بیشتری داشته باشند.

نخست وزیران دو کشور همچنین در نشست شب گذشته خود، خاطرنشان کردند که راه مقابله با چالش های مشترک؛ همکاری های بیشتر و یافتن راهکارهای تازه است.

ساخت پالایشگاه و اجرای طرح های اکتشاف نفت و گاز، همکاری در بخش فن آوری های پیشرفته، توسعه همکاری در بخش ساخت نیروگاه های برق هسته ای، فن آوری نظامی و همکاری در طرح های جاده ابریشم از دیگر بخش های توافقات طرفین بوده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 788

به "ابراز خرسندی چین و روسیه از حل پرونده هسته ای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابراز خرسندی چین و روسیه از حل پرونده هسته ای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید