چه فعالیت هایی موجب افزایش سطح دوپامین در بدن می شوند؟

به گزارش آی تی گپ، مغز دوپامین را با فعالیت ها و رفتار های خاصی آزاد می نماید که بسیاری از آن ها را هر روز انجام می دهید. هنگامی که دوپامین به میزان زیاد آزاد می گردد، احساس لذت ایجاد و مرکز پاداش را در مغز فعال می نماید.

چه فعالیت هایی موجب افزایش سطح دوپامین در بدن می شوند؟

این هورمون باعث می گردد که بخواهید رفتار های خاصی را تکرار و آن ها را به عادت تبدیل کنید، خواه سالم باشند یا نباشند مانند سوء مصرف مواد یا سیگار کشیدن.

دانستن اینکه چه زمانی دوپامین ترشح می گردد و چه زمانی می توانید انتظار داشته باشید که خلق وخوی شما با ترشح این هورمون کمی افزایش یابد، مفید است.

در ادامه به نقل از مدیکال اکسپرس به بعضی از این فعالیت ها اشاره خواهیم کرد:

غذا خوردن

دوپامین نقش بسیار زیادی در انگیزه، توجه، تنظیم حرکات و رفتار بدن دارد، اما مهم ترین اثر آن احساس لذت و رضایت است. هر فعالیتی که برای رفاه و بقای ما لازم است، منجر به ترشح دوپامین می گردد. بعضی مطالعات حتی می گویند که خوردن غذا، دو بار منجر به ترشح دوپامین می گردد: اول زمانی که غذا خورده می گردد و بعد زمانی که غذا در معده است.

نوشیدن آب

وقتی تشنه می شوید، به طور حتم یک لیوان آب مانند یک پاداش است بنابراین جای تعجب نیست که نوشیدن آب باعث ترشح دوپامین در مغز شما می گردد، اما نوشیدن آب همواره دوپامین آزاد نمی کند. زمانی این اتفاق می افتد که شما واقعاً تشنه و به آب احتیاج داشته باشید مانند بعد از یک تمرین سخت یا در یک روز گرم.

تفریح ها

به گفته متخصصان، درگیر شدن در فعالیت هایی که رفاه را افزایش می دهند مانند یوگا، ورزش، بازی ها و ... می تواند به ترشح دوپامین در مغز یاری کند. بهبود خلق وخو را می توان پس از 10 دقیقه فعالیت هوازی نیز مشاهده کرد، اما معمولاً پس از حداقل 20 دقیقه به بالاترین حد خود می رسد.

دریافت نور خورشید

اختلال عاطفی فصلی (SAD) وضعیتی است که در آن افراد در طول زمستان و زمانی که به مقدار کافی در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند، احساس غمگینی یا افسردگی می نمایند. به خوبی ثابت شده که کوتاه شدن دوره های قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند منجر به کاهش سطوح انتقال دهنده های عصبی تقویت نماینده خلق وخو از جمله دوپامین گردد و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند آن ها را افزایش دهد.

منبع: فرارو
انتشار: 13 دی 1401 بروزرسانی: 13 دی 1401 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2288

به "چه فعالیت هایی موجب افزایش سطح دوپامین در بدن می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه فعالیت هایی موجب افزایش سطح دوپامین در بدن می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید